Hoe richten we als vakgroep Orthopedie van Zuyderland de digitale informatievoorziening aan onze patiënten en hun omgeving zo optimaal mogelijk in? Deze vraag leggen we maandag 20 mei voor aan zo’n 130 studenten Digital Innovation & Marketing van Universiteit Maastricht. Zij gaan in de vorm van een ‘hackathon’ een dag lang non-stop met ons aan de slag om vernieuwende oplossingen te bedenken, waarbij de wensen en behoeften van de patiënt centraal staan. Om de opdracht zo realistisch mogelijk te maken, zijn patiënten aanwezig bij wie de studenten hun ideeën kunnen toetsen.
De patiënt als uitgangspunt
Als vakgroep Orthopedie vinden we het belangrijk dat mensen weten wat er op hun afkomt en hoe ze zich op de ingreep en de periode van herstel kunnen voorbereiden. We kijken hierbij niet alleen naar de zorgvraag, maar leren ook graag de mens achter de patiënt kennen. Hoe wil iemand graag geïnformeerd worden, wat zijn wensen en behoeften? En kunnen we de onderlinge contacten versterken door inzet van digitale media en middelen?
Het idee dat het best aansluit op de vraag en waar patiënten van onze vakgroep het meest van profiteren, wordt daadwerkelijk in praktijk gebracht. Wat ons betreft mag het snel maandag worden!